Jak fotit. 10 faktů o světle a stínech ve fotografii
PŮVODCE VYUŽITÍ SVĚTLA A STÍNŮ VE FOTOGRAFII
Přirozené i umělé osvětlení vytváří světlo a stíny, které můžeme kreativně využít, nebo je budeme naopak potřebovat odstranit. Znalost toho, jak funguje světlo, je pro každého fotografa tím nejdůležitějším, a umění pracovat se světlem je to, co fotografy od sebe odlišuje. Pojďme si přečíst, jak se světlo dá přirozeně nebo uměle difuzně rozptýlit, proč bodový zdroj světla vytváří na fotografii ostré stíny a jak funguje odražené rozptýlené světlo.
Velkoplošný světelný zdroj vytváří měkčí světlo
Velkoplošný světelný zdroj snižuje na fotografii kontrast a redukuje tvorbu tmavých stínů. Malý světelný zdroj naopak vytváří ostré bodové osvětlení, které na fotografii vytvoří ostré stíny. Z velkoplošného zdroje světla dopadají světelné paprsky na fotografovaný objekt z více směrů, a tím jsou osvětlena i stinná místa. Fotografovaná scéna je tak nasvícena rovnoměrně po celé ploše.
K implementaci světla do vlastní fotografie nepotřebujete žádné studiové vybavení. Namísto soft boxu můžete při focení portrétu umístit fotografovaný objekt jednoduše zboku v blízkosti velkého jasného okna tak, aby rozptýlené sluneční světlo dopadalo na fotografovaný objekt ze strany. Zkuste to s portréty, a určitě se vám podaří.
Světelný zdroj umístěný blíže k fotografovanému objektu vytváří měkčí světlo
Světlo bude tím tvrdší, čím víc budete světelný zdroj vzdalovat od fotografovaného objektu. Pokud světelný zdroj posunete blíže k fotografovanému, pak bude světlo naopak měkčí. To je dáno tím, že bližší světelný zdroj se jeví vůči fotografovanému objektu jako větší a pokud jej posunete dál od fotografovaného objektu, bude vůči fotografovanému objektu menší. Toho můžete využít při fotografování osob v interiéru. Přiblížením světla nebo blesku k nim získáte příjemnější světlo. Tím se také vysvětluje následující.
Difuzní rozptyl světla dělá bodový zdroj světla širším, a proto měkčím
Za slunečného dne vytváří slunce ostré stíny proto, že je relativně malé ve srovnání k velikosti Země a vzdálenosti od Země. Pokud však slunce zastíní mráček, tak toto bodové světlo rozptýlí, čímž se kontrastní stíny změkčí. Při velké oblačnosti nebo za mlhy je světlo difuzně velmi rozptýlené a ostré polední stíny vymizejí úplně. K rozptýlení tvrdého světelného zdroje lze použít materiály, jako je průsvitný plast nebo bílá textilie. Před umělý zdroj světla, například fotografický blesk, můžete umístit difuzor. Na přímém slunci použijte ke změkčení světla dopadajícího na objekt lehký stan nebo bílý list.
Intenzita osvětlení klesá se čtvercem vzdálenosti světelného zdroje od fotografovaného objektu
Intenzita světla klesá se čtvercem jeho vzdálenosti. Pokud například posunete světelný zdroj dvakrát dál od fotografovaného objektu, dopadne na fotografovaný objekt pouze jedna čtvrtina původní intenzity světla. Je také dobré si uvědomit, že každý reflektor zvětšuje vzdálenost světelného zdroje od fotografovaného objektu.
Difuze světla odrazem od reflektoru
Matná odrazová plocha, jako je například zeď odražené světlo rozptyluje do širší plochy. Lesklý reflektor odráží světlo v úzkém paprsku. Pokrčený kus hliníkové fólie, kterou znovu rozprostřete lesklou stranou ven, vytvoří dobrý reflektor, který není tak měkký jako matný bílý povrch, a zároveň přidá světlu jiskru.
Vztah mezi zdrojem světla, fotografovaným objektem a pozadím
Pokud umístíte světelný zdroj blízko fotografovaného objektu, bude světlo dopadající z objektu na pozadí výraznější. Posuňte světlo dále od objektu, a pozadí bude relativně jasnější. Totéž platí pro boční osvětlení: Se světlem blízkým straně fotografovaného objektu bude dopad světla přes okraj výraznější, než kdyby bylo světlo dále. Pokud je váš objekt osvětlen světlometem, udržujte osobu v blízkosti světla, zadní stěna místnosti se ponoří do tmy. Pokud však chcete mít na zdi nějaké osvětlení, přemístěte osobu zpět, blíže k ní a dál od okna.
Mohutné stíny vytvářejí objem
Světlo umístěné vysoko a mírně na stranu od fotografovaného objektu, pod malým úhlem směrem dolů, tak aby stín nosu padal na střed mezi nosem a horním rtem, vytvoří dramatickou atmosféru. Boční osvětlení, shora nebo zespodu, bude vrhat delší a hlubší stíny a vytvoří pocit objemu. Toho využívají převážně fotografové zabývající se fotografováním zátiší, produktů nebo krajiny.
Přední osvětlení tlumí textury, osvětlení zboku, shora nebo zespodu naopak textury zvýrazňuje
Pokud chcete při fotografování portrétu skrýt vrásky fotografovaného, umístěte světelný zdroj vepředu v ose očí fotografovaného. Obecně platí, že čím větší je úhel, pod kterým světlo dopadá na fotografovaný objekt, tím více textury (vrásek) se zobrazí a tím více se tato textura zvýrazňuje.
Zadní světlo lze použít jako vysoce rozptýlené osvětlení
Velmi málo fotografovaných objektů je nasvíceno zezadu, aniž by na ně dopadalo světlo zepředu. Na postavu stojící zády k jasnému oknu dopadá také světlo odražené od protější stěny okna. Postava stojící zády k slunečnímu světlu má světlo dopadající z oblohy přímo před sebou. Při fotografování v těchto situacích budete muset změnit nastavení expozice, abyste zaznamenali světlo dopadající na fotografovaný objekt i zepředu. Toho můžete využít při focení siluet v protisvětle. Při focení v protisvětle musíte nastavit parametry fotoaparátu sami. Vhodné je nastavení clony na hodnotu f11 a vyšší. Při tomto nastavení clony vám zdroj světla vykreslí paprsky vycházející ze středu světelného zdroje.
I bílé světlo má barvu neboli teplotu barvy
Barva ranního a pozdně odpoledního slunečního světla je teplá, zatímco otevřený stín v poledne může být docela namodralý. Wolframové žárovky vrhají velmi žluté světlo. Odražené světlo přijímá barvu povrchu, od kterého se odráží. U digitálních fotoaparátů můžete pomocí ovladače vyvážení bílé neutralizovat barevné odchylky, nebo je naopak zdůraznit – například přidat teplejší tón do krajiny nebo portrétu. Pokud fotografujete krajinu pořízenou za jasného dne, nastavte vyvážení barev fotoaparátu na Cloudy. To bude působit jako oteplovací filtr pro zlatější záři, zejména ve stínu.
V místnosti nepoužívejte blesk
Fotografie a portréty pořízené v místnosti mohou při použití blesku vypadat drsně a nepřirozeně. Existuje několik způsobů, jak můžete pořídit snímek v místnosti bez použití blesku. Nejprve nastavte vyšší ISO, obvykle vyhoví hodnota ISO 800 až 1 600. Použijte malé clonové číslo – při tomto nastavení dopadne na senzor fotoaparátu více světla a zároveň budete mít na fotografiích pěkné rozmazané pozadí. Rozmazání celé fotografie se můžete vyhnout použitím stativu nebo automatické stabilizace obrazu. Pokud vás světelné podmínky donutí použít blesk, použijte blesk s otočnou hlavou, a nasměrujte světlo nejlépe pod úhlem ke stropu.