Existuje mnoho důvodů, proč se zajímat o to jak funguje kompozice fotografie. Především je to proto, že dobře zvolená kompozice fotografie umocnění emoce při pohledu na fotografii. Lidé dnes obvykle považují obvyklou středovou kompozici za nezajímavou. Především sklízí úspěchy fotografie využívající pravidlo třetin (zlatého řezu). Stejně tak jak ho také využívali staří mistři malíři, kteří znali toto pravidlo a chytře jej využívali při své umělecké tvorbě.
Pravidlo třetin
Použití tohoto pravidla třetin doporučuje umístit focený objekt v průsečíku třetinových čar. Následkem toho budou vaše fotografie zajímavější. I tady však platí, že výjimka potvrzuje pravidlo. Stejně tak fotografové doporučují nechat větší prostor na fotografii ve směru pohledu očí nebo pohybu fotografovaného objektu.
Pravidlo třetin a horizont
Při focení horizontu se především vyvarujte rozdělení fotografie na dvě fotografie. Zkuste raději například umístit horizont buďto v horní, nebo dolní třetině fotografie. Jsem si jistý, že vaše fotografie budou mnohem zajímavější, pokud horizont umístíte nad nebo pod středem fotografie. Naproti tomu jiná situace nastává při fotografování odlesku světla od vodní hladiny. Především v tomto případě umístěte horizont na středu. Tímto uspořádáním vyfotíte shodné prvky nahoře i dole. Jinými slovy obraz odražený od vodní hladiny bude zobrazovat to, co divák na fotografii také skutečně vidí.
Středové kompozice a symetrie
Jsou ale situace, kdy umístění fotografovaného objektu do středu fotografie působí také dobře. Především pro tyto symetrické scény je ideální středová kompozici. Především se jedná o fotografie silnic a budov.
Na fotografii kytice můžeme vidět středovou kompozici fotografie. Kytice je podélně symetrická. Zejména symetrické objekty jsou velmi vhodné pro použití středové kompozice. Následkem nesymetrického umístění symetrického objektu může být rušivá nesymetrie kompozice. Jinými slovy pokud optický střed vázy není totožný s optickým středem snímku, tak to na někoho může působit rušivě. Fotografiím se středovou kompozicí sluší spíše čtvercový formát fotografie.
Pracujte s očními liniemi
Když fotografujete lidi, fotíte i linie očí. Oční linie udávají směr, kterým se fotografovaná osoba dívá. Následně tyto pomyslné oční linie dokážou zaměřit pozornost diváka na určitou část fotografie. Vytvářejí také napětí a další fotografické efekty. Přestože to nejsou fyzické čáry, lze je využít k vytváření různých prvků.
Dívka na horním snímku je k nám otočena bokem, ale přesto podvědomě zaměříme svůj pohled také ve směru pohledu jejích očí, tedy na květ květiny. Pomyslné oční linie pohledu jejích očí nám pomohla najít ústřední předmět fotografie – květ květiny. Zcela jiná situace je na spodní fotografii. Tři dívky se dívající různým směrem. Fotografie může působit zmateně nebo diváka až znervózňovat, po chvilce však zjistíte, že dvě se dívají přímo na vás a třetí mimo okraj fotografie. Možná to bude tím, že linie očí tvoří trojúhelníky.